Coronavirus: geen bezoek mogelijk en spreekuren gaan niet door. Bereikbaar online en per telefoon. Meer info hier.    
 

Home

27/03/2020

Coronavirus: waar kan ik terecht met mijn vraag of klacht?

Veel mensen hebben vragen over het coronavirus en de maatregelen van de overheid. Dat is begrijpelijk want het is een heel bijzondere situatie. Ga voor je vragen in de eerste plaats naar www.info-coronavirus.be.  Daar vind je al veel informatie. Ook de federale overheidsdiensten staan voor je klaar. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk, door de uitzonderlijke omstandigheden, langer moet wachten op een antwoord. De federale Ombudsman rekent op je begrip daarvoor. Hij blijft natuurlijk ook bereikbaar mocht je toch een klacht hebben.

lees meer
16/03/2020

Vacature : klachtenbehandelaar (m/v/x) met kennis van het vreemdelingenrecht

De federale Ombudsman zoekt een klachten-behandelaar (m/v/x) met kennis van het vreemdelingenrecht (vervangingsovereenkomst). 
Wens je in een onafhankelijke instelling te werken die burgers helpt om hun rechten te doen gelden?Solliciteer tot en met 30 april 2020!

lees meer
13/03/2020

Coronavirus : de federale Ombudsman blijft online en per telefoon bereikbaar

De federale Ombudsman past uitzonderlijk zijn toegankelijkheid aan vanaf 13 maart 2020. Zijn kantoren in Brussel zijn voorlopig gesloten voor bezoekers en de spreekuren in de grote steden gaan niet door. De Ombudsman neemt deze maatregelen om de verdere verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) tegen te gaan en volgt hiermee de instructies van de overheid om mensen niet te dicht bij elkaar te laten komen. De federale Ombudsman staat nog steeds tot je dienst per telefoon, via e-mail en de website.

lees meer
12/03/2020

Visa studenten uit Kameroen: de federale Ombudsman vraagt de overheid om zich beter voor te bereiden

De federale Ombudsman roept de overheid op om het proces van de behandeling van visumaanvragen die door Kameroenezen worden ingediend om in België te studeren, te verbeteren. Sinds enkele jaren ontvangt de federale Ombudsman klachten van Kameroense studenten. Eén van de klachten is dat ze het academiejaar niet konden starten, hoewel ze hun aanvraag voldoende op voorhand indienden. De procedure om de geldigheid van de documenten en de oprechtheid van de aanvragen te controleren, duurt te lang. De federale Ombudsman vraagt de betrokken overheden op om met elkaar te overleggen en de procedure tegen het volgende academiejaar efficiënter te maken.

lees meer
04/03/2020

Oproep door de Kamer tot kandidaten voor een Franstalige federale ombudsman(vrouw)

Op 4 maart heeft de Kamer van volksvertegenwoordigers een nieuwe oproep tot kandidaten voor een nieuwe Franstalige federale ombudsman gelanceerd. Aan Nederlandstalige kant werd David Baele recent benoemd. Wenst u een onafhankelijke instelling te leiden die burgers helpt om hun rechten te doen gelden? Stel dan uw kandidatuur vóór 3 april e.k.

lees meer